Köpe å köpe … e de di enda du tänker på?

Nu är det turbulent i Onkel Toms stuga! Det är inte otrohet, död eller pest som skapar oredan, det hade varit en stilla fläkt mot det som råder nu, utan här pratar vi om ett inköp. Ett fastighetsinköp till och med som i många delar strider mot det som predikas här, ja det går stick i stäv med hela Onkel Toms trosuppfattning! Vad är det då som är på gång undrar du säkert förtvivlad? Jo, vi tittar på köpa ett ruckel för en mindre summa pengar. Här är lite hårda fakta om objektet:

Positivt
Negativt
 Hur bör vi tänka? Jag har försökt punkta ner några delar.
  1. Jag tycker vi måste fundera på nyttjandegraden, dvs är det realistiskt att tro att vi kommer använda stället.
  2. Tillför ett eventuellt inköp något som vi inte redan har om vi tänker efter?
  3. Kostnader inköpet för med sig utöver själva anskaffningen.
  4. Tidsåtgång för att realisera det vi vill få ut av den nya fastigheten. 
  5. Kan vi lära oss något, utmana oss något om vi köper, för att samtidigt utvecklas något?
Det är finns skäl att återkomma med vidare analys då visningen är någon vecka bort. Det som gör att jag är sugen på något sådant här - billigt ruckel lite ensligt -  inköp är just möjligheten det ger att skapa oss ett boende och en bas för framtiden som vi äger, helt utan lån, samtidigt som driftskostnaden är väldigt låg. Men det finns ett problem dolt i den här typen av upplägg; det är ju inte säkert att totalkostnaden är speciellt låg bara för inköpet är billigt och driftskostnaden är låg. En dyr etta i Stockholms innerstad kan vara väldigt kostnadseffektiv även om det kanske inte är helt intuitivt! 

Etiketter: , , ,

Onkel Toms stuga: Köpe å köpe … e de di enda du tänker på?

lördag 6 juni 2015

Köpe å köpe … e de di enda du tänker på?

Nu är det turbulent i Onkel Toms stuga! Det är inte otrohet, död eller pest som skapar oredan, det hade varit en stilla fläkt mot det som råder nu, utan här pratar vi om ett inköp. Ett fastighetsinköp till och med som i många delar strider mot det som predikas här, ja det går stick i stäv med hela Onkel Toms trosuppfattning! Vad är det då som är på gång undrar du säkert förtvivlad? Jo, vi tittar på köpa ett ruckel för en mindre summa pengar. Här är lite hårda fakta om objektet:

Positivt
  • Inköp max 100 000 kronor, annars är vi inga köpare. Endast tomten har något värde då huset på tomten är fallfärdigt.
  • Stor tomt med bra läge. Nära till sjö (~ 5 km, cykelbart) och fantastisk natur inpå knuten.
  • I närområdet. Det är möjligt att ta sig dit med buss. Relativt korta restider men tyvärr inte speciellt frekvent förekommande turer.
  • Mycket bra start för ett ”off grid” boende med mycket låga boendekostnader framöver. 
  • Skulle kunna fungera som en bas på svensk mark om vi gör något år utomlands, alternativt
  • vara vårt boende under det tänkta sabbatsåret.  
Negativt
  • I princip endast en tomt. Både tid och pengar krävs för att göra detta till något att ha.
  • Läget är en bit ut på landsbygden vilket i princip innebär att vi måste ha bil för att nyttja stället.
  • Eventuella renoveringar eller nybyggnationer kräver bil för att kunna realiseras.         
 Hur bör vi tänka? Jag har försökt punkta ner några delar.
  1. Jag tycker vi måste fundera på nyttjandegraden, dvs är det realistiskt att tro att vi kommer använda stället.
  2. Tillför ett eventuellt inköp något som vi inte redan har om vi tänker efter?
  3. Kostnader inköpet för med sig utöver själva anskaffningen.
  4. Tidsåtgång för att realisera det vi vill få ut av den nya fastigheten. 
  5. Kan vi lära oss något, utmana oss något om vi köper, för att samtidigt utvecklas något?
Det är finns skäl att återkomma med vidare analys då visningen är någon vecka bort. Det som gör att jag är sugen på något sådant här - billigt ruckel lite ensligt -  inköp är just möjligheten det ger att skapa oss ett boende och en bas för framtiden som vi äger, helt utan lån, samtidigt som driftskostnaden är väldigt låg. Men det finns ett problem dolt i den här typen av upplägg; det är ju inte säkert att totalkostnaden är speciellt låg bara för inköpet är billigt och driftskostnaden är låg. En dyr etta i Stockholms innerstad kan vara väldigt kostnadseffektiv även om det kanske inte är helt intuitivt! 

Etiketter: , , ,

7 kommentarer:

Klockan 6 juni 2015 kl. 12:22 , Blogger Aktienovisen sa...

Sånt här tycker ju jag är lite av ett drömprojekt (eftersom jag jobbat som snickare i 7 år innan mina studier) där man köper ett ruckel och renoverar upp det. Det jag tänker när folk i allmänhet vill göra såna här affärer är:

- Vad klarar ni själva av att renovera för att bygga ett så billigt hus som möjligt?
- Om det är ett ruckel, vet ni vad ni skall titta efter när ni tittar på det så inte de större vitala delarna senare visar sig vara dålig så kostnaderna kommer skena iväg på grund av brister ni inte visste ni skulle kolla efter?
- Hur mycket tid vill ni lägga på att renovera? Renoveringar tar MYCKET längre tid än vad man tror!

De här tre sakerna dyker alltid upp när bekanta vill försöka sig på att köpa ett ruckel för att renovera upp det. Känner ni att ni har koll på dessa sakerna så tycker jag ni ska köra på men har ni inte det så ta en extra fundering och gör en ordentlig kostnadsanalys så tror jag ni fixar det ifall det blir ett köp! :)

 
Klockan 6 juni 2015 kl. 16:15 , Blogger Onkel Tom sa...

Tack för kommentaren, visst är det kul med lite projekt :)

Jag har inget emot snickrande och skapandet, men jag är ännu mer intresserad av att skapa något efter eget huvud som möjliggör ett liv utan skulder och låga levnadskostnader.

Men om jag försöker mig på att svara på dina frågor.

1) Jag klarar en hel del, men jag får nog räkna med att göra allt själv. Inte för att min sambo är helt tappad bakom en vagn men hon kommer inte driva något arbete och mestadels behöva stå för markservice när vi har fyra barn.
2) Den är lätt. Jag räknar husets värde = 0. Byggbod kommer vara användingsområdet.
3) Svårbedömt. Troligtvis relativt lite tid, men jag är inte ute efter något märkvärdigt, snarare tvärt om.

Helt klart kan det aldrig bli frågan om ett byggande under ordinarie arbetsveckor. Men om vi skulle köra sabbatsåret där, eller en lång semester, skulle jag kunna göra lite mer.

Jag tänkte vänta lite med en kalkyl och djupare analys till ett annat blogginlägg, men rent spontant så tror jag det är lätt att lura sig själv på den här typen av äventyr. Säg att vi köper stället för 100 ksek. Lägger 150 ksek på att göra en minimalistisk sommarstuga och ytterligare 50 ksek på att köpa en bil. Det blir 300 ksek, vilket mer än väl täcker alla kostnader vi skulle ha för sommarsemester i Sverige under 10 år.

Å andra sidan skulle vi ju ha ett billigt boende när barnen flyttade ut.

 
Klockan 6 juni 2015 kl. 17:15 , Blogger Aktienovisen sa...

Får ni ihop det på bara 300 k så är det ju helt fantastiskt måste jag säga! :D Hur stort har ni tänkt att bygga i sådana fall? Tänker ni i stil med attefallshus för att verkligen vara minimalistiska eller vad är tanken? (blir lite väl entusiastisk när vi snackar byggsaker jag vet men tycker sånt här är fantastiskt kul:D)

 
Klockan 6 juni 2015 kl. 17:48 , Blogger Onkel Tom sa...

Jag gillar ju den här killen som jag har bland länkarna till höger. https://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

 
Klockan 6 juni 2015 kl. 17:51 , Blogger Onkel Tom sa...

Sorry, jo så ditt antagande kring Friggebod modell större är nog rätt. Utekök, mulltoa och utedusch. Sedan kan man väl göra det lite mer året runt vartefter.

 
Klockan 12 juni 2015 kl. 16:51 , Anonymous Fri som Fan sa...

Köpte ett hus för ett antal år sedan för 250 000:- och la ytterliggare 100 000:- på renovering. Gjorde all renovering själv med hjälp av min far.
Sålde det några år efter för 750 000:- men då var fortafarnade utsidan på huset inte renoverat. När jag bodde där tyckte jag det var värt det och byggde mig min dröm kåk. Men i efterhand efter att jag sålt och fått lite perspektiv så var det inte värt det. Gick konstant omkring i arbetskläder i nåt år, lämnade aldrig huset, hade inte ens en TV utan bara jobbade och sov.

 
Klockan 17 juni 2015 kl. 06:49 , Blogger Onkel Tom sa...

Ja, ett hus och hem som kräver underhåll äter enormt med tid och oftast också pengar. Men vi försöker hitta lite nya angreppssätt, bland annat genom att minska bostadsytan till ett minimum. Snart är det dags för budgivning, vi har inte bestämt oss ännu om vi ska vara med.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida